OPERA-STUDIE VAN HANS

 

 

"The Clowns"

" I Pagliacci "

 

 

image

 

Palcido Domingo als Canio.

Opera in twee akten van Ruggiero Leoncavallo.

Libretto: tekstboek van de componist zelf

 

Inleiding.

Volgens de gegevens van de componist zou het een waar gebeurd verhaal zijn uit zijn jeugd, dat zich heeft afgespeeld in een klein dorpje in Zuid-Italië.

Zijn vader zou daarbij als rechter hebben moeten optreden.

De gebeurtenis is bij de kleine Ruggiero in het geheugen blijven hangen en is decennia later door de componist weer tot leven gebracht.

Het is een prachtig verhaal van liefde, overspel, haat wraak en passionele moord een onderwerp voor én van alle tijden.

Een onderwerp waar vele schrijvers zouden van dromen , maar door weinigen bereikt kon worden.

We kunnen van dit tekstboek wel zeggen dat het zonder muziek ook zijn eigen leven zou kunnen leiden en een even spannend , opwindend en emotioneel schouwspel zou zijn. De opera zou in première gaan op 12 mei 1892 te Milaan. 

 

Rolverdeling.                        Stem.                    Eerste Cast 

 

Canio, pagliacci ( Pierrot) ----------------------- tenor --- Fiorello Giraud

 

Nedda, Canio's vrouw.

- sopraan -- Adelina Stehlé

 

Tonio, mismaakte clown - bariton --------- Victor Maurel

 

Silvio, Nedda's broer -bariton

Amrio Ancora

 

Peppe, komediant ---- tenor

Francesco Daddi

Tijd: omstreeks 1870

Plaats: Een dorpje Montalto in Calabrië.

 

Proloog.

 In plaats van een ouverture, begint deze opera met een korte tekst die voorafgaat aan het verhaal.

Deze broemde proloog is een soort gezongen ouverture een tot dan toe nooit gebruikte vorm op het gebied van de opera,

 

Tonio treedt gekleed als clown, het pak dat hij in het komediantenspel draagt, op voor het doek en vraagt de aandacht van het publiek voor het vertellen van de gebeurtenissen die op het podium zullen plaatsgrijpen.

 

Het zijn gebeurtenissen die de auteur in zijn jeugd diep hebben getroffen.

Deze aria bestaat uit drie leidmotieven.

 

Het eerste is de aankondiging van het spel.

 

Het tweede is smartelijk, het wordt het thema van de immer lachende maar ook innerlijke verscheurde Paljas met een tragische grootheid.

 

Het derde is een liefdesthema, week en zoet, het vormt het hoofdmoment in het innige liefdesduet dat het werk bevat, wanneer Nedda in de armen van Silvio vlucht.

Dan bereikt de proloog het hoogtepunt, letterlijk, dat voor de baritonstem niet is voorgeschreven, maar door traditie is ingelast en die de hoogte van As en G opdrijft.

 

De clown nodigt het publiek uit om te kijken en laat nu het woord aan het theater.

De componist laat het publiek voelen dat de artiesten ook mensen van vlees en bloed zijn,

 

en dat de geschiedenis die zal opgevoerd worden van alle tijden is en zal blijven.

 

 

Akt. 1

Beide bedrijven spelen zich af op het dorpspleintje van Montalto af.

 

De bevolking haalt vol enthousiasme een troepje reizende komedianten binnen, die blijkbaar ieder jaar het plaatsje met hun bezoek vereren.

 

Hun leider Canio blijkt zeer populair te zijn en houdt een toespraak tot het publiek

aria :" Un grande spettacola " ) , ( Een geweldige show) 

waarin hij voor de avond een successtuk aankondigt.

 

" De liefdesavonturen van Paljas ".

 

Canio is een opvliegende neurotische artiest, die getrouwd is met een veel jongere vrouw Nedda, die door hem van de straat is gehaald en opgenomen als comedienne in zijn troep.

 

Zij heeft echter bij een vorig bezoek aan Montalto een verhouding aangeknoopt met een jonge boer, Silvio.

 

De mismaakte clown Tonio is eveneens op Nedda verliefd.

Een van de omstanders ziet hoe Tonio, Nedda aankijkt en waarschuwt Canio schertsend dat hij moet opletten voor deze mede-minaar,

 

Canio vertelt de omstaander dat theater en het echte leven niet hetzelfde is.

 

Op de planken speelt hij de bedrogen echtgenoot

maar in werkelijkheid moet niemand dat spelletje met hem wagen. 

(aria: " Un tal gioco, creditermi ").

(Zo'n spel, maakt me belachelijk)

 

De spelers worden uitgenodigd in de herberg om een glaasje te gaan drinken, terwijl het grootste deel van de omstaanders naar de mis gaan in de kerk.

 

Canio herinnert ze er nog aan dat de voorstelling om zeven uur begint.

 

Nedda blijft alleen achter. Haar slecht geweten zorgt er voor dat ze zich zorgen maakt over de woorden van haar man.

 

Maar de warme zomerzon verdrijft spoedig haar bange voorgevoel en zij zingt een aria over de vogels die zorgeloos door het luchtruim vliegen.

( aria: " Stridono lassu " ). 

(aria: "Krijsend daarboven").

 

haar mijmering wordt onderbroken door Tonio, die haar zijn liefde betuigt en haar lastig valt.

 

Nedda poogt hem eerst af te wijzen door hem te bespotten, maar als hij tenslotte, handtastelijk wordt, geeft ze hem een slag in het gezicht. 

( duet: " So Ben, che difforma ..." ). 

(duet: "Ik ken Ben, dat verschilt ...").

 

Hij gaat weg en mompelt dat hij wraak zal nemen.

Nauwelijks is hij weg, of Silvio verschijnt . Hij poogt Nedda te overtuigen Canio te verlaten en met hem te vluchten. 

( duet: Decidi il mio dester. ") 

(duet: beslis mijn dester. ")

 

Nedda verzet zich maar geeft zich gaandewag gewonnen.

Hun gesprek wordt afgeluisterd door Tonio die ijlings Canio gaat halen.

Hij besluipt de minnaars juist op het moment waarop deze het uur van hun vlucht afspreken.

Silvio weet ondanks een achtervolging van de jaloerse  Canio te ontkomen.

Terug gekomen poogt Canio van zijn vrouw de naam van zijn rivaal te weten te komen, daar hij die niet heeft herkend.

Zij weigert deze te zeggen, maar Tonio fluistert hem in beter tot s' avonds kan wachten, daar de minnaar ongetwijfeld bij de voorstelling aanwezig zal zijn en zich daar zal verraden.

Tonio en Peppe gaan het toneel op het plein optrekkenen en Canio blijft alleen achter om zijn beroemde ( aria en smartlied te zingen : " Vesti la giuba ") en filosofeert  over het lot van de toneelspeler terwijl zijn hart verscheurd wordt door smart toch moet hij blijven lachen.

Het publiek heeft echter voor de voorstelling betaald en hij sleept zich voort om zijn narrenpak aan te trekken en zich te schminken.

 Akt. 2

Een kort intermezzo en het doek gaat open, het toneeltje staat er nog, het is avond en het gordijn is nog gesloten.

 

Het publiek begint plaats te nemen, waaronder ook Silvio die daar met het centenbakje rondgaat.

Hij wordt gewaarschuwd door Nedda voor Canio. Eindelijk kan de voorstelling beginnen en gaat het doek open voor de harlequinade.

Nedda als Comobina verwacht haar minnaar Harlekijn, die haar achter de schermen een serenade brengt 

( serenade: " O Colombina il temero filo Arlecchino ")

(serenade: "O Colombina de zachte Harlekijndraad")

 De rol van Arlecchino wordt gespeeld door Pepe.

Tonio als Colombina's knecht Taddeo komt op met een mand gevuld met inkopen voor een soupertje.

Hij maakt haar op komische  manier het hof, maar ontvangt een oorveeg voor zijn moeite.

Harlekijn klimt ondertussen door het raam en schopt Taddeo de deur uit.

Een duetje tussen  Colombina en Arlecchino wordt gestoord door een zenuwachtige taddeo die de plotselinge thuiskomst van Paggliacci aankondigt.

 

Toevallig zijn Colombina's afscheidswoorden tegen de door het raam ontsnappende Arlecchiono letterlijk dezelfde die ze 's middags tegen Silvio heeft gesproken.

Canio, als Pagliacci , verliest hierdoor het besef van de grens tussen schijn en werkelijkheid en speelt zijn rol met moeite verder.

De toneelsituatie lijkt zo sterk op de werkelijkheid dat hij voortdurend uit zijn rol valt en de naam van de werkelijke minnaar tracht te weten te komen. Vergeefs herinnert Nedda hem er aan dat hij Paljas is. 

(aria: " No , Pagliaccio non son... " )

(aria: "Nee, Pagliaccio ik ben niet ...")

 

Zo werpt hij tegen zijn vrouw haar ondankbaarheid en trouweloosheid voor de voeten.

Hij blijft haar de naam van haar minnaar vragen onder afschuw van het publiek die de situatie weinig humoristisch begint te vinden.

Hij grijpt een mes van de gedekte tafel en als Nedda blijft weigeren steekt hij haar neer. Silvio springt op het toneel om haar te redden, maar wordt eveneens neergestoken. Terwijl agenten komen aansnellen trekt Canio het gordijn van het toneeltje dicht met de woorden  

" LA COMMEDIA E FINITA "   

" DE KOMEDIE IS EINDE "

Leoncavallo het slachtoffer van zijn eerste succes.

Leoncavallo's muzikale fantasie werd gewekt door de veelheid van situaties die hij als tekstdichter zelf heeft geschapen. Hij is binnen dit werk met beperkte tijdsduur van amper één uur, lyrisch en dramatisch dichter; stemmingsschilder en psycholoog tergelijkertijd. Hij vindt melodieën vol emoties en expressie die het publiek in het diepste van hun ziel raken en de emoties ten top drijven.

Toch kon de jonge Ruggiero moeilijk producenten vinden om zijn muziek op het podium te brengen. Hij moest om in zijn onderhoud te voorzien pianolessen geven en als pianist rondtrekken. Hij besloot zijn geluk te wagen door deel te nemen aan een wedstrijd voor de prijs van Rome.

Een wedstrijd die werd uitgeschreven door Sonzogno en werd ingericht voor éénakters, dus korte werkstukken met een maximumtijd van 1 uur.

 

Leoncavallo's inzending " I Pagliacci " was wel kort van duur maar bleek in twee akten te zijn ingedeeld .

waardoor hij werd gediskwalificeerd en dus geweigerd voor de wedstrijd.

Toch had het werk danig veel indruk op de jury en Sonzagno gemaakt dat hij de toelating kreeg om het werk alsnog op te voeren buiten de wedstrijd om. 

Sonzogno zorgde er voor dat de partituur onmiddellijk werd uitgegeven en hij de opera mocht brengen aan het " Theatro dal Verme " te Milaan, een theater dat al meerdere prachtstukken in wereldpremière voor het publiek had gebracht.

 

De première vond plaats op 21 juni 1892. Het werd een bijval zonder weerga en na enkele dagen was de naam van de componist bekend over heel Italië.

De winnaar van de wedstrijd Pietro Mascagni met zijn éénakter " La Cavaleria Rusticana " won en ging in première op 17 mei 1890. Na de première van " I Pagliacci " werd het een traditie deze twee werken aan elkaar te linken en worden ze nog altijd samen op één avond opgevoerd en zijn de twee opera's onafscheidelijk met elkaar verbonden.

 De eigentijdse look van de veristische opera's.

De veristische opera's uit de tweede helft van de 19° eeuw behandelde voor het eerst levenssituaties uit eigen tijd, de tijd waarin de componist zijn zelf heeft geleefd en zijn opera's heeft gecomponeerd.

Terug kunnen we Verdi zien als een van de voorlopers in dit genre met zijn " la Traviata " in 1853. Na 1855 komen een nieuwe generatie componisten de kop opsteken, zoals Leoncavallo, Mascagni, Puccini, Korngold, Cilea, Giorano.

In Frankrijk had men de tegenhanger van de Veristische opera, de " Naturalistische opera's " beïnvloed door het verisme en hier had men ook generatiegenoten zoals, Massenet, Bizet, Charpentier en in Rusland componisten zoals Prokofjev en Sjostakovitsj.

De kroon aller veristische opera's is toch wel " I Pagliacci " van Leoncavallo. Die opera heeft de structuur van een Griekse tragedie voorgesteld in " Commedia Del Arte " personages.

 

Totaal nieuw was de proloog waarbij een van de acteurs zich rechtstreeks richt tot het publiek en het verhaal komt schetsen wat de toeschouwer er van kan verwachten.

Verdi had vroeger al eens gebruik gemaakt van een proloog in zijn opera's " Giovanna D'Arco " en " Attila " dit werd daar alleen gebruikt voor een tijdsoverbrugging van een paar decennia ,dit in 1845 en 1846.

Het op deze manier betrekken van het publiek krijgt een extra dimentie wanneer blijkt dat de opera zelf handelt over een toneelgroep die voor het publiek acteert. De climax van het verhaal wordt eigenlijk bereikt wanneer de hoofdfiguur " Canio " het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet meer kan onderscheiden en Tonio's proloog geeft de kijker aldus een hint van " Canio's " psychologische toestand.

De opera heeft een korte structuur maar is toch ingedeeld in twee akten. ( Het is zelfs goed mogelijk deze twee akten door het subtiele intermezzo vloeidend in elkaar over te laten lopen als één geheel wat voor een operafilm goed zou uitkomen.)

De eerste akte toont het hoofdpersonage in het dagelijkse leven, waar de tweede akte hem toont binnen de context van een door hun opgevoerde toneelvoorstelling. Voor de kijker en luisteraar versterkt deze splitsing het gevoel van de verwarring tussen fictie en werklijkheid.

Het veristische karakter van deze opera is ontegensprekelijk aanwezig: liefde, ontrouw, haat, jaloezie en tenslotte wraak.

Doch deze gevoelens zijn deels oprecht en deels geacteerd.

De laatste woorden van deze opera laat het publiek ruimte over voor een interpretatie, " La commedia è finita "

de komedie is voorbij.

 

De acteur " Canio " richt zich tot het publiek en tot zijn vrouw die hij zopas vermoord heeft of gaat hij nog steeds op in de toneelvoorstelling zonder fictie en werkelijkheid van elkaar te scheiden ? Dit is een thema dat past in alle tijden ook in de moderne tijdsfeer van de 21° eeuw. Dit doen er weinig componisten hem na.

De internationale carrière van deze opera.

Historische uitvoeringen.

De première ging door aan het " Theatro dal Vermi " in Milaan op 21 mei 1892 Fiorello Giraud als eerste Canio, de legendarische Franse bariton Victor Maurel als Tonio en Adelina Stehlé was de eerste Nedda. Het feit dat de grote Maurel de rol van Tonio creëerde was de oorzaak dat de proloog door deze figuur gezongen wordt. Het was Leoncavallo's bedoeling dit te laten doen door Canio de tenor ( In Italië wordt soms nog voor deze optie gekozen.) Maurel was echter niet heel tevreden met zijn rol, die geen enkele solo bevatte, waarop Leoncavallo zijn proloog transponeerde en voor Maurel zijn stem aanpaste. Het werk had vanaf het eerste uur een overweldigend succes. Nog geen 6 maand later creëerde Fernando De Lucia het werk reeds in Londen , in hetzelfde jaar 1893 volgde de Metropolitan Opera met Melba, DeLuca en Ancona in de hoofdrollen. Aan alle grote operahuizen over de ganse wereld is dit werk een blijvend repertoirestuk en wordt hij traditioneel gekoppeld aan Mascagni's " Cavaleria Rusticana ". 

Historische uitvoeringen in de lage landen.

Ook in de Nederlanden wordt dit werk al spoedig een populair repertoirestuk. Zelfs ten tijde van de oude Nederlandse Opera onder de Groot en Van Der Linden. De rol van Canio werd gezongen door Déziré Pauwels, Nedda door Cato Engelen-Seuring, Tonio door Jos Orelio en Silvio door August van den Hoeck. In latere opvoeringen zong Chris De Vos de rol van Canio, terwijl ook de Antwerpse tenor Louis Morrison er ook triomfen vierde.

 In België vinden we de eerste nota's  aan de Munt te Brussel op 19 mei 1895 en te Gent ook op 14 oktober 1896 ook in het Frans met Anna Grégia ( zong te Gent in 1896/97) als Nedda; Charles Gautier als Canio( hij zong te Gent van 1894/1901), Henri Dons als Tonio ( hij zong te Gent van 1896 tot 1905) verder vinden we nog Caïn als Peppe en Piens als Silvio.

Een eerste vertoning in het Italiaans op 4 april 1906 met Spada als Nedda, Grandi als Canio en Arrighetti als Tonio. Dit werk heeft ook steeds repertoire gehouden en tot 1980 noteren we 273 voorstellingen waarvan 233 in het Frans, 44 in het Italiaans en zelfs 6 in het Nederlands. ( de eerste Nederlandse vertaling in 1942/43, na de bevrijding terug in het Frans).

 

Historische opnames. 

 

Uit de honderden volledige opnames kies ik :

1) voor de allereerste van 1907 onder de leiding van Carlo Sabajno aan de Scala met Antonio Paoli als Canio, Guiseppina Huguet als Nedd en Francesco Cigada als Tonio. Deze akoestische opname is ook op CD beschikbaar. Bongiovanni cat: GB1120-2

2) de tweede van 1999 onder de leiding van Riccardo Chailly met José Cura die een zéér moderne Canio is zowel naar zang en uitbeelding, Barbara Frittoli als Nedda en Carlos Alvaresi als Tonio. Audio CD: Decca records Cat: 467086-2

3) de derde(1976) samen gekoppeld met " Cavaleria Rusticana " onder leidingvan Guiseppe Potané met Luciano Pavarotti als Canio, Mirella Freni als Nedda en Ingnar Wixell als Tonio is zowel op Audio CD:Decca 2894705702 als op DVD verkrijgbaar op Deutsche Grammophon Cat: 070 428 of 004400734033 

John Paul Dominguez is a young Tenor who sings and performs Opera in the city of San José California and in the bay area. his voice teacher: Pedro Ledesma 

 

 

 

 

 

 

 

Introduction.

According to the composer's data, it would be a true story from his childhood, which took place in a small village in southern Italy.

His father should have acted as judge.

The event remained in the memory of little Ruggiero and was brought back to life by the composer decades later.

It is a beautiful story of love, adultery, hate revenge and passionate murder, a subject for and for all time.

A subject many writers would dream of, but few could achieve.

We can say of this textbook that without music it could also lead its own life and be an equally exciting, exciting and emotional spectacle. The opera was to premiere in Milan on May 12, 1892.

 

 

 

 

division of roles. vote. First Cast

 

Canio, pagliacci ( Pierrot) ------------ tenor --- Fiorello Giraud

 

Nedda, Canio's wife.

- soprano -- Adelina Stehlé

 

Tonio, deformed clown - baritone --------- Victor Maurel

 

Silvio, Nedda's brother -baritone

Amrio Ancora

 

Peppe, comedian ---- tenor

Francesco Daddic

Time: about 1870

Place: A village of Montalto in Calabria.

 

Prologue.

 

Rather than an overture, this opera begins with a short text that precedes the story.

This famous prologue is a kind of sung overture, a form never used in opera until then,

 

Dressed as a clown, the suit he wears in the comedian play, Tonio performs in front of the screen and asks the attention of the audience for narrating the events that will take place on stage.

 

 

These are events that deeply affected the author in his youth.

This aria consists of three leitmotifs.

 

The first is the announcement of the game.

 

The second is painful, it becomes the theme of the ever smiling but also inner torn Paljas with a tragic greatness.

 

 

The third is a love theme, soft and sweet, it forms the main moment in the heartfelt love duet that contains the work, when Nedda flees into Silvio's arms.

Then the prologue reaches the climax, literally, which is not prescribed for the baritone voice, but has been inserted by tradition and which pushes the height of A and G.

 

 

The clown invites the audience to watch and now lets the theater speak.

The composer makes the audience feel that the artists are also people of flesh and blood,

 

and that the history that will be performed is and will remain for all times.

 

 

Act. 1

Both companies are set on the village square of Montalto.

 

The population enthusiastically welcomes a group of traveling comedians, who apparently honor the town with their visit every year.

 

Their leader Canio proves to be very popular and makes a speech to the public

( aria :"Un grande spettacola") , (A great show)

in which he announces a success piece for the evening.

 

"The Love Adventures of Paljas".

 

Canio is a hot-tempered neurotic performer who is married to a much younger woman Nedda, who has been taken off the street by him and incorporated into his troupe as a comedienne.

 

However, on a previous visit to Montalto, she entered into an affair with a young farmer, Silvio.

 

The deformed clown Tonio is also in love with Nedda.

One of the bystanders sees Tonio looking at Nedda and jokingly warns Canio to watch out for this fellow lover,

 

Canio tells the bystander that theater and real life are not the same.

 

On stage he plays the cheated husband

 

but in reality no one should play that game with him.

(aria: "Un tal gioco, creditermi").

(Such a game, makes me look ridiculous)

 

The players are invited to the inn for a drink, while most of the bystanders attend mass in the church.

 

 

Canio reminds them that the show starts at seven o'clock.

 

Nedda is left alone. Her bad conscience makes her worry about her husband's words.

 

But the warm summer sun soon dispels her foreboding and she sings an aria about the birds that fly carefree through the skies.

(aria: "Stridono lassu").

(aria: "Screaming up there").

 

 

her reverie is interrupted by Tonio, who expresses his love to her and harasses her.

 

 

Nedda first tries to rebuff him by mocking him, but when he finally gets pawed, she slaps him in the face.

(duet: "So Ben, che difforma...").

(duet: "I know Ben, that differs ...").

 

 

He leaves and mumbles that he will take revenge.

He has hardly left when Silvio appears. He tries to convince Nedda to leave Canio and flee with him.

(duet: Decidi il mio dester.")

(duet: decide my dester.")

 

Nedda resists but gradually gives in.

Their conversation is overheard by Tonio who rushes to fetch Canio.

He stalks the lovers just as they agree on the time of their flight.

Silvio manages to escape despite a chase from the jealous Canio.

On his return, Canio tries to find out from his wife the name of his rival, since he has not recognized it.

She refuses to say this, but Tonio whispers to him that it is better to wait until evening, as the lover will undoubtedly be present at the performance and will betray himself there.

Tonio and Peppe take the stage in the square and Canio is left alone to sing his famous   (aria and sorrow song: " Vesti la giuba ") and philosophize about the actor's fate while his heart is torn by sorrow yet he must stay laugh.

 

 

However, the audience paid for the performance and he drags himself on to don his jester suit and put on his face.

 

act. 2

A short intermezzo and the curtain opens, the stage is still there, it is evening and the curtain is still closed.

The audience begins to take a seat, including Silvio who goes around with the coin tray.

He is warned by Nedda about Canio.

The performance can finally begin and the curtain opens for the harlequinade.

 

Nedda as Comobina is expecting her lover Harlequin, who serenades her behind the scenes  

(serenade: "O Colombina il temero filo Arlecchino") 

 

 

The role of Arlecchino is played by Pepe.

Tonio as Colombina's servant Taddeo shows up with a basket filled with supplies for supper.

He courts her in a comical manner, but receives a slap on the ear for his trouble.

 

Harlequin meanwhile climbs through the window and kicks Taddeo out the door.

 

A duet between  Colombina and Arlecchino is interrupted by a nervous taddeo announcing Pagliacci's sudden homecoming.

 

Coincidentally, Colombina's parting words to Arlecchiono escaping through the window are literally the same ones she spoke to Silvio in the afternoon.

Canio, as Pagliacci, loses the sense of the boundary between appearance and reality and continues to play his part with difficulty.

The stage situation is so similar to reality that he constantly falls out of role and tries to find out the name of the real lover.

 

In vain Nedda reminds him that he is Paljas. (aria: " No , Pagliaccio non son... " )

 

 

He thus objects to his wife for her ingratitude and unfaithfulness.

 

He continues to ask her the name of her lover, horrified by the audience,

who are beginning to find the situation little humorous.

He grabs a knife from the set table and when Nedda continues to refuse, he stabs her.

Silvio jumps on the scene to save her, but is also stabbed.

As officers rush in, Canio draws the curtain of the stage with the words  

" LA COMMEDIA E FINITA "

 

Leoncavallo fell victim to his first success.

Leoncavallo's musical fantasy was awakened by the multitude of situations that he himself created as a lyricist. Within this work, with a limited duration of barely one hour, he is a lyrical and dramatic poet; mood painter and psychologist at the same time. He finds melodies full of emotions and expression that touch the audience in the depths of their soul and drive the emotions to the top.

 

Still, the young Ruggiero had a hard time finding producers to bring his music to the stage. In order to support himself, he had to give piano lessons and travel as a pianist. He decided to try his luck by entering a competition for the prize of Rome.

 

A competition that was organized by Sonzogno and was arranged for one-act plays, so short pieces with a maximum time of 1 hour.

Leoncavallo's entry "I Pagliacci" was short-lived but turned out to be divided into two acts.

which resulted in him being disqualified and thus rejected from the competition. Nevertheless, the work had made a big impression on the jury and Sonzagno was allowed to perform the work outside the competition.

 

Sonzogno saw to it that the score was immediately published and he was allowed to perform the opera at the "Theatro dal Verme" in Milan, a theater that had already presented several beautiful pieces to the public in world premieres.

 

The premiere took place on June 21, 1892. It was an unprecedented acclaim and after a few days the name of the composer was known all over Italy.

The winner of the competition Pietro Mascagni with his one-act play "La Cavaleria Rusticana" won and premiered on May 17, 1890.

After the premiere of "I Pagliacci" it became a tradition to link these two works and they are still together.

performed in one evening and the two operas are inseparably linked.

 

The contemporary look of veristic operas.

Veristic operas from the second half of the 19th century dealt for the first time with life situations from their own time, the time in which the composer lived his self and composed his operas.

Back we can see Verdi as one of the forerunners in this genre with his " la Traviata " in 1853. After 1855 a new generation of composers emerged, such as Leoncavallo, Mascagni, Puccini, Korngold, Cilea, Giorano.

In France they had the counterpart of the Verist opera, the "Naturist operas" influenced by Verism and here they also had contemporaries such as Massenet, Bizet, Charpentier and in Russia composers such as Prokofiev and Shostakovich.

 

The crown of all veristic operas is "I Pagliacci" by Leoncavallo. That opera has the structure of a Greek tragedy represented in "Commedia Del Arte" characters.

 

Totally new was the prologue in which one of the actors addresses the audience directly and outlines the story what the viewer can expect from it.

Verdi had previously used a prologue in his operas "Giovanna D'Arco" and "Attila" this was only used there for a bridging time of a few decades, this in 1845 and 1846.

 

Involving the audience in this way takes on an extra dimension when it turns out that the opera itself is about a theater group that acts for the audience.

The climax of the story is actually reached when the main character "Canio" can no longer distinguish between fiction and reality and Tonio's prologue thus gives the viewer a hint of "Canio's" psychological state.

The opera has a short structure but is nevertheless divided into two acts. (It is even possible to make these two acts flow into one another through the subtle interlude, which would work well for an opera film.)

The first act shows the main character in daily life, while the second act shows him within the context of a stage performance performed by them.

For the viewer and listener, this split reinforces the sense of the confusion between fiction and reality.

The veristic character of this opera is undeniably present: love, infidelity, hatred, jealousy and finally revenge.

But these feelings are partly sincere and partly acted.

The last words of this opera leave the audience room for interpretation,

"La commedia è finita"

the comedy is over.

 

The actor "Canio" addresses the audience and his wife whom he has just murdered or is he still absorbed in the theatrical performance without separating fiction from reality? This is a theme that fits in all times and also in the modern time atmosphere of the 21st century. Few composers imitate this.

The international career of this opera.

Historical performances.

The premiere took place at the "Theatro dal Vermi" in Milan on May 21, 1892 Fiorello Giraud as the first Canio, the legendary French baritone Victor Maurel as Tonio and Adelina Stehlé as the first Nedda. The fact that the great Maurel created the role of Tonio was the reason that the prologue is sung by this figure. It was Leoncavallo's intention to have this done by Canio de tenor (In Italy this option is still sometimes chosen.) Maurel was not very satisfied with his role, which did not contain a single solo, on which Leoncavallo transposed his prologue and Maurel his voice. adapted. The work was an overwhelming success from the first hour. Less than 6 months later, Fernando De Lucia created the work in London, followed in the same year 1893 by the Metropolitan Opera with Melba, DeLuca and Ancona in the lead roles. This work is an enduring repertory piece at all major opera houses around the world and is traditionally associated with Mascagni's "Cavaleria Rusticana".

Historical performances in the low countries.

This work soon became a popular repertoire piece in the Netherlands as well. Even at the time of the old Dutch Opera under de Groot and Van Der Linden. The role of Canio was sung by Déziré Pauwels, Nedda by Cato Engelen-Seuring, Tonio by Jos Orelio and Silvio by August van den Hoeck. In later performances Chris De Vos sang the role of Canio, while the Antwerp tenor Louis Morrison also celebrated triumphs.

In Belgium we find the first notes at the Munt in Brussels on May 19, 1895 and in Ghent also on October 14, 1896 also in French with Anna Grégia ( sang in Ghent in 1896/97) as Nedda; Charles Gautier as Canio (he sang in Ghent from 1894/1901), Henri Dons as Tonio (he sang in Ghent from 1896 to 1905) furthermore we find Caïn as Peppe and Piens as Silvio.

A first showing in Italian on April 4, 1906 with Spada as Nedda, Grandi as Canio and Arrighetti as Tonio. This work has always kept its repertoire and until 1980 we have recorded 273 performances of which 233 in French, 44 in Italian and even 6 in Dutch. (the first Dutch translation in 1942/43, back in French after the liberation).

 

Historical recordings.

 

From the hundreds of complete recordings I choose:

1) for the very first of 1907 under the direction of Carlo Sabajno at the Scala with Antonio Paoli as Canio, Guiseppina Huguet as Nedd and Francesco Cigada as Tonio. This acoustic recording is also available on CD. Bongiovanni cat: GB1120-2

2) the second of 1999 under the direction of Riccardo Chailly with José Cura who is a very modern Canio both in song and image, Barbara Frittoli as Nedda and Carlos Alvaresi as Tonio. Audio CD: Decca records Cat: 467086-2

3) the third (1976) coupled together with " Cavaleria Rusticana " conducted by Guiseppe Potané with Luciano Pavarotti as Canio, Mirella Freni as Nedda and Ingnar Wixell as Tonio is available both on Audio CD:Decca 2894705702 and on DVD on Deutsche Grammophon Cat: 070 428 or 004400734033

John Paul Dominguez is a young Tenor who sings and performs Opera in the city of San José California and in the bay area. his voice teacher: Pedro Ledesma